Lås Opp Pilot

30. september, 2022 – 30. juni, 2024

Lås Opp er et forskningsprosjekt med Keyfree AS i spissen. Pilotprogrammet er i gang fra høsten 2022, med fokus på sameier og borettslag. Registrerte pilotdeltakere er så med i piloten i 12 måneder. Selve prosjektet avsluttes 30. juni 2024. På dette tidspunktet vil alle pilotdeltakerne bli flyttet over til en permanent tjeneste. De deltakerne som ikke ønsker dette, vil kunne avslutte sin deltakelse på dette tidspunktet.

Lås Opp er løsningen som lar forbrukere motta varer og tjenester bak digital lås. Det betyr at kunden ikke trenger å være hjemme når varen leveres, men kan styre tilgangen til bolig eller vareboks fra en app på telefonen. Lås Opp tilbyr full sikkerhet i hele leveransen.

Tjenesten er et 3 års forskningsprosjekt som skal utvikle og evaluere et digitalt økosystem for levering av varer og tjenester. Økosystemet skal fremme enkel, effektiv og sikker leveranselogistikk til private hjem. Som pilotdeltaker i dette prosjektet vil du bidra til å forme fremtidens hjemlevering!

Prosessen som deltaker i Lås Opp Pilot

Før pilotstart

Du registrer deg gjennom vårt registreringsskjema her. Der velger du det skjema som passer deg best, og legger inn dine data slik at vi best mulig kan tilpasse løsningen vår til deg og dine behov. Etter kort tid mottar du en sms med bekreftelse på registering, med mulighet for å se og endre informasjonen du har lagt inn. Piloten starter med borettslag og sameier, men du kan allikevel registrere din leilighet, enebolig eller rekkehus allerede nå. For å delta i Lås Opp prosjektet må pilotdeltakerne anskaffe seg en Hjemmesentral fra Safe4 Security Group, digital lås fra Nimly eller en hjemleveringsboks, samt laste ned Keyfree appen. Du kan bestille alt i Komplett sin webshop.

Under piloten

Underveis i piloten vil vi sende deg tips og råd om hvordan du kan bruke Lås Opp systemet best mulig. I tillegg vil du motta analyser underveis i prosjektet, samt brukereksempler innhentet fra andre pilotdeltakere. Det vil underveis også holdes spørrekonkurranser med premiering. På våre sosiale medier kontoer på Facebook, LikedIn og Instagram kan du følge med på aktiviteter og erfaringer fra andre deltakere. Alle pilotdeltakere i Lås Opp får automatisk abonnement hos Keyfree.

Etter pilotslutt

Mot slutten av piloten vil du motta forskningsresultater og artikler om prosjektet og relaterte områder. Mot slutten av piloten vil du kunne velge å enten gå videre som vanlig kunde hos Keyfree med dere betingelser, eller avslutte abonnementet. Ved å registrere deg som abonnent får du muligheten til å utvide med andre tjenester som brannvarsling, alarm, hjemmehelse-tjenester og tilkobling til bemannet alarmsentral. Hos Komplett og Keyfree finner du en mengde utstyr for oppgaver i hjemmet, for eksempel enheter som detekterer vannlekkasjer, åpner garasjeporten, styrer belysningen eller hjelper deg med strømsparing.

Fordelene er mange

Et baerekraftig valg sirkel

Et bærekraftig valg

Som deltaker i Lås Opp piloten bidrar du til bærekraftig samfunnsutvikling via effektiv transport og redukasjon i utslipp. Du bidrar også til et sikrere og triveligere nærmiljø. 

Mer tid til overs sirkel

Mer tid til overs

Du trenger ikke lenger være hjemme under leveringen av varer. Dermed kan du bruke
tiden din på andre viktige ting. Leverandører vil oppleve hjemlevering som sikkert, enkelt og mindre belastende.

Sikkerheten intakt sirkel

Sikkerheten intakt

Leveransen av varer og tjenester skjer under under din kontroll. Du bestemmer hvor, når og hvordan. Alt registreres og data blir ivaretatt av selskap med nødvendige lisenser for håndtering av persondata.

Trust Centre sirkel

Trust Center

Trust Center er vår base for sikker ID verifikasjon, litt likt BankID. Det er selve navet i økosystemet og verifiserer at alle aktører i det digitale økosystemet er autentisk unike. Det sikrer riktig person til riktig tid, med riktige hensikter.

Full kontroll sirkel

Full kontroll!

Med Keyfree appengir du enkelt adgang til bud og servicepersonell
gjennom både dørlås og boks med digital kode. Vårt Trust Center hindrer tyveri og hjelper deg og ditt forsikringsselskap i en skade- eller tyverisak.

Rollene til de bak Piloten

SINTEF: Er de som er ansvarlig for forskningsdelen i prosjektet. SINTEFs rolle i prosjektet er å evaluere og verifisere konseptet. De undersøker publikumsaksept og betalingsvillighet, potensial for tjenesteutvikling og virkninger på reisevaner og transportarbeid. I tillegg studeres det hvilke effekter nye leveringsalternativer kan ha på transportarbeid og miljø, som følge av endrede reisevaner og transportmønstre hos kunder og i transportbransjen.

Safe4 Security Group: Er ansvarlig for den tekniske utviklingen av det digitale økosystemet som styrer Lås Opp. Det er Safe4 som utvikler Lås Opp-plattformen, hvor fokuset ligger på å ivareta samhandling i verdikjeden. Det er deres teknologi som gjør det mulig å åpne og lukke dører for å sikre trygg og sikker hjemlevering av varer og tjenester, blant annet gjennom deres utviklede Hjemmesentral (Homegate AiO). Safe4 er også ansvarlig for at piloten du deltar i, blir gjennomført på best mulig vis.

Forskningsrådet: Prosjektet Lås Opp finansieres gjennom egeninnsats og utstyr fra prosjektpartnerne . I tillegg mottar prosjektet i prosjektperioden til sammen en støtte på NOK 11 mill. fra Forskningsrådet gjennom Pilot-T-ordningen. Totalbudsjettet i prosjektet er NOK 30 mill.

Keyfree: Tilbyr kostnadseffektiv og brukervennlig tilgangsstyring, samt nøkkelfrie tilganger til dører og fellesdører, gjennom deres app, “Keyfree”. Keyfree jobber også mot å knytte systemet mot tredjeparter, som for eksempel vaskehjelp, hjemlevering av pakker og andre hjemleveringstjenester ved bruk av digitale nøkler. Dette skal gjøres på en enkel og sikker måte. Alle enheter som inngår i Lås Opp prosjektet styres altså gjennom Keyfree appen.

PostNord: Den første speditøren i prosjektet. I mange nettbutikker kan du velge PostNord som transport alternativ. Deretter kan du velge mellom 5 alternativer; 1) Levering innenfor hoveddøren i privathus, blokk, borettslag eller sameie, 2) levering på dørmatten utenfor hoveddøren, 3) levering i en hjemleveringsboks eller stativ fra Stansefabrikken Home og PostLogi, 4) levering i et felles hjemleveringsrom, om dette er etablert i ditt sameie eller borettslag, 5) levering i garasje med digital lås. I Lås Opp prosjektet benytter PostNord seg av en egen speditør app som kommuniserer med Keyfree plattformen.

Stansefabrikken Home: Leverer løsninger for hjemlevering i form av postkasser og stativ med digital lås. I nettbutikkens “checkout”, hvor du velger speditør, får du mange leveringsalternativer. Velg “Box” (hjemleveringsboks) dersom du har tilgang på en slik med digital lås. Disse styres av Keyfree appen.

LOGO POSTLOGI

PostLogi: Leverer digitale låser til Stansefabrikken Home sine løsninger og tilbyr også egne Box produkter. Deres elektroniske låser er standard del av Stansefabrikken Home sitt sortiment for intelligente privat- og boligpostkasser. PostLogi tilbyr derfor unike løsninger for trygge leveranser av pakker og fersk mat. Deres låser og bokser styres også av Keyfree appen.

Nimly

Nimly: Er et innovativt selskap som utvikler løsninger for de som ønsker en enklere måte å låse og låse opp for et tryggere hjem. De har produsert elektroniske låser i Skandinavia siden 2009, og er i dag ledende på biometriske og elektroniske låse- og sikkerhetssystemer. I Lås Opp prosjektet vil det benyttes smarte dørlåser fra Nimly (tidligere EasyAccess) for å sikre sikker og enkel levering av varer innenfor hoveddører.

Komplett: Komplett.no vil være det første nettstedet som har tilpasset hjemlevering helt innenfor hoveddøra i privathus, sameier eller borettslag. Utover høsten vil det i Komplett sin webshop bli åpnet for digital hjemlevering. Etter å ha valgt PostNord som leverandør vil du få opp de ulike leveringsalternativene som inngår i Lås Opp prosjektet.

Parqio: Bidrar til gode bymiljøer gjennom et nytt garasjesystem for beboere, sameier og boligutviklere. De tilbyr et komplett system for private felles­garasjer og fungerer med alle elektriske porter. På den måten kan du åpne porten hjemme med en digital nøkkel.

signicat logo

Signicat: Leverer digitale identitetsløsninger for hele kundereisen, fra kompatibel onboarding til sikker pålogging og elektronisk signering. De sørger dermed for digital identitet på ett sted. Signicat skal levere eID verifikasjon til bruk i Lås Opp sitt Trust Center.

Klar for å registrere deg som pilotdeltaker?

Klikk her og fyll ut skjemaet, så er du klar!

Dette sier våre  pilotdeltagere

Her vil du snart kunne lese reelle uttalelser fra pilotdeltakerne. Disse kunne for eksempel være:

Lettvint!
Dette var en god opplevelse! Varene kom i hus mens jeg slappet av i hengekøyen. Alt fungerte perfekt og jeg mottok varsler hele veien i appen. Jeg blir med videre, for enklere blir det ikke!
Glad livsnyter
Den er i boks!
Har aldri angret på at jeg ble med i Lås Opp. Varene ligger trygt i boksen til jeg kommer hjem. Enkelt å gi en digital bokskode til budet via app. Gøy å prøve dette ut!
Fornøyd bokseier
Fortsatt sjefen!
Selv om leveransene skjer uten min tilstedeværelse der hjemme, har jeg full kontroll. Genial løsning som viser vareflyten og varsler aktiviteter i appen. Smart løsning!
Imponert IT nerd
Endelig tid til overs!
Så deilig ikke å måtte stå i hentekø! Nå hygger jeg meg med mitt og lar andre sørge for at varene kommer hjem til avtalt tid. Enklere blir det ikke! Jeg gleder meg til Lås Opp tilbyr tjenester!
Takknemlig trebarnsmor
Sikkerheten intakt!
Var skeptisk til å slippe noen inn i hjemmet, men ikke l nå lenger! Med begrenset leveringssone og digital adgangskontroll er tryggheten ivaretatt. Takk for at jeg fikk bli med i Lås Opp og Lykke til!
Trygg kontrollfreak